【事】事件的片段~生命中似乎註寫了每一件將發生的事,有些是一種啟示,有些卻是一種考驗。
【Events】Everything that happens in life is destined to happen. Some things prove enlightening. Some are tests of personal strength.



●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●



<目擊>

雖然我沒住過眷村,卻非常喜歡進入眷村裡去拍照。在那裡可以感受到社區間獨特的人情溫暖。那天,我走進新生南路的建華新村,抬頭正好見到兩名工人在安裝招牌。出於好奇,我將鏡頭對準他們,才剛對好焦距,突然發現他們在空中漸漸傾斜,驚恐中,我倉皇的按下快門,不到一秒便聽到「轟」一聲巨響,兩位工人連同巨大招牌一齊狠狠地摔落地上。



接下來,哀嚎聲四起,附近民眾趨前圍觀,只見與他們一起工作的同伴,難過萬分地趴在傷者身上,不發一語。



沒多久救護車鳴笛而至,救護人員熟練地將傷患抬上救護車,揚長而去……

幾分鐘後,聚集的人潮漸漸散了,掉下的招牌也被擱置一旁,現場彷彿沒事發生般平靜,只剩我還心悸地站在原地,呆呆的盯著地上那一攤血漬……,腦中不住的想著傷者在被送進救護車前,在同伴緊握他的雙手時,口中還不斷喃喃唸道:明天我要怎麼上工?我要養家啊!

【Eyewitness Account】What happened that day in the military families' village is still fresh and new to me. Through my viewfinder, I saw two workers were standing high above the ground trying to hang a shop sign. Suddenly, something went wrong. As the two workers slowly leaned to one side, "Bang!", they fell to the ground right in front of my eyes, along with the huge sign. Too stunned to respond, I could only hear what one of the injured workers said before he was sent to the hospital: "How can I go to work tomorrow? How can I earn my living?"



●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●



<標語>

猶記十九歲那年,初入媒體工作的我,被要求做一個環境保護的攝影題目。主管希望我去拍遭受污染的臭水溝及工廠。可是我交出的照片,卻是一張環保大會後的散場畫面。環保就像活動看板一般,哪裡需要就放在哪裡,等大家喧騰過後,拔了招牌就走。



至於反核四團體的畫面我拍過不下千百張,有和平的遊行,也有激烈的衝突。然而,在我心中,「反核四」反倒像個符號或旗幟,在一堆激情中,只見一片林立的旗幟和暗黑的人群……



學運的畫面則給我另一番感觸。當年學運像火一般在台北街頭燃燒,許多學生以救國為名,憤怒地走上街頭。他們以絕食做為抗議的手段,在幾天不眠不休的煎熬下,許多學生漸漸體力不支。激情過後,我看見了真實世界中二十歲的大學生:他們疲倦的放下了麥克風、口號、標語,直接睡倒在馬路上,還有人互掀彼此的斗笠,想在人群中尋找失散的同學……

【Slogan】Seventeen years ago, I worked for a daily newspaper, and was asked to report a conservation protest. What impressed me was not the disastrous river bend or contaminated farms. Instead, I was impressed by the huge placards bearing slogans. Sometimes, the need to protest is like a protest placard. You take it with you when you leave.



●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●



<人神之間>

嘉義新港的奉天宮,首次將開台媽祖像移駕出鑾,橫越台灣海峽,請到各離島展開系列的和平繞境活動。媽祖從嘉義起駕當天,信徒們擠滿了廟,香火、鞭炮、儀式幾乎沒有一刻間斷。然而吸引我的,卻是存在這環境中各階層的人,有貧有富、有跪有站、有愁也有樂...



神永遠是那麼慈祥地高高在上,不知祂是否曾仔細傾聽每一個人的心願,而我,卻在這些面孔中,窺見身為人的一種特有生命力。

【Man and God】Crowds of people lining the street were craning their necks to watch the Matsu Procession around Taiwan. Some among them were poor and some were rich; some were standing and some were kneeling; some were upset and some were excited. In contrast to the eternally peaceful face of the god, the faces of men seem much more lively.



●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●



<疲憊的眼神>

民國七十九年到八十二年間,我任職於省府的一家報紙媒體,當時主跑立法院,每天幾乎都會遇見一些在門口陳情抗議的民眾。我也從剛開始的興致勃勃,變得漸漸麻木,後來居然有些厭煩。終於我決定離開,轉往其它媒體,採訪藝術文化類的新聞。



然而就在我最後的一個工作天,才剛踏出立法院群賢樓,便遇上一群陳情的老榮民,當時我選擇低頭靜默地走開。在離去時,腦中卻突然浮現一雙雙疲憊的眼神……,在抗議的人群中,我看到了一種熟悉的影像,像極了我前一年在台東榮民之家所發現的,一雙埋在牆角邊的眼神。

於是,我走下車,決定回去拍下那群人的臉孔。之後,我就沒再踏進立法院了。我知道,曾經在院內的吵吵鬧鬧早已煙消雲散,但那群疲憊衰老的面孔卻始終清晰如新……

【Exhaustion】He was one of the veterans at the protest. All day long, holding his placard high under the burning sun, all he wanted was what should be rightfully his. His mouth shut tightly, the exhausted expression in his eyes spoke more than a thousand words could say.



●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●



<新年心願>

數年前,我在海邊服役,終日輪流面海站崗,不分晝夜、晴雨,任何日子對我們十幾個如隱士般的弟兄而言都沒有不同。過年那天,少數弟兄返鄉,其他仍留在海邊繼續執勤,大家為了使自己能感染些過年的氣氛,開始努力擦亮那雙因風吹雨打而早已殘破不堪的皮鞋,我想,擦亮這雙鞋,沒有人是為了要給別人看,只是要藉此告訴自己:今天是不同以往的。



那天凌晨,我站夜半三點的衛兵哨,浪濤聲中夾雜著遠方農村的炮竹聲,我低頭看著自己那雙在黑暗中微微發亮的皮鞋,不禁許下個新年願望。我想,大海是唯一的聽眾吧!

【New Year, New Wish】That year, I was doing my military service on the seashore, guarding the coastline day and night with a squad of other young soldiers. And then, New Year Day came. That morning at three, I heard the sound of firecrackers from the far-away village mixing with the sound of the waves. With the noises welcoming the coming year fading away, I looked down at my polished boots, and made a new year’s wish; one that only the sea could possibly hear.


●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●


《角落映像》全書未完待續,下次更新時間為下週一(03/10),敬請期待。

(攝影‧文字/陳建仲)
arrow
arrow
    全站熱搜

    apophoto 發表在 痞客邦 留言(5) 人氣()